In dit artikel beschrijf ik het creatieve co-creatieproces en maak een link met channelen.
Channeling of channelling is een begrip uit de new age voor het geloof in het ontvangen van boodschappen van onzichtbare spirituele entiteiten en geesten aan levende personen, genaamd mediums. Wikipedia
Praat jij met de doden? Channelen met de klant maakt je creatiever (foto van: Fukuoka, 후쿠오카현 일본)
Voorbeeld: heb je al raad gehad van iemand die je opgevolgd hebt met een goed resultaat en later wilde je de persoon daarvoor bedanken … alleen deze persoon wist totaal niet meer waar je het over had?
Dat hoeft geen wijs persoon te zijn met een lange baard, het advies kan van zeer eenvoudige mensen zijn.
Het kan ook een klein kind zijn die nog leeft in de kinderwereld en plots iets ‘wijs’ zegt. We denken dan dat het een oude ziel is of zoiets?
Misschien was dat kind een kanaal voor het onderbewuste of een collectief onderbewuste? Kinderen kunnen onbevangen zijn en daardoor wijsheid ‘oprapen’, ze zien iets die wij met de vertroebelde of afgestompte blik niet meer zien.
In een gefaciliteerde training kun er creatieve antwoorden of oplossingen naar boven komen. En waar men individueel niet zou zijn opgekomen?
We denken dan: het was een goede brainstorm …. maar brainstormen gaat vaak tegen het creatief proces in.
Brainstormen leidt af en mensen plooien onder groepsdruk of voor een sterke figuur. Brainstormen is ok als beïnvloedingstactiek (lees:manipulatietechniek) om een visie er door te krijgen maar niet voor oplossingen te creëren.
Jung sprak van het collectief onderbewuste. Dat leeft in onze schaduw en af en toe breekt het door. We ervaren dan synchroniciteiten, het betekenisvolle toeval.
In meer materialistische benaderingen gaat men uit van jouw persoonlijke kracht. (Awaken The Giant Within)
Meestal zeggen ze zoiets als ‘je moet er in geloven’ en de oplossing zal komen.
Iedereen gebruikt een bla bla … In wat volgt focussen we ons op de ervaring, we hoeven het niet te verklaren waar onze creativiteit vandaan komt.
Is creativiteit een karaktereigenschap? en zijn dat de typische salesmensen-hunters die klanten binnenhalen? Creatieven zijn misschien in jouw overtuiging mensen die wat buiten de maatschappij staan? die soms een hoek af hebben of de niet in het gareel lopende verkoper? (‘een hoek af’ is overigens een eigenschap van hunters). Dit helpt wel om niet op te gaan in het collectief zodat je helicopterview behoudt en met creatieve oplossingen komt.
Is creativiteit een proces? kan je het managen zoals een checklist overlopen of een stappenplan volgen? Veel zelfhupgoeroes zullen het beloven, maar het kan niet. De zelfhulp-goeroe verdient er wel veel geld mee zolang genoeg mensen het geloven.
Een routine kan wel helpen: elke zondag krijg ik bijv. inspiratie en soms eens door de week, door de macht der gewoonte of omdat ik iets loslaat. Dit is strict individueel: iemand anders kan gaan zwemmen, of in het bos wandelen, koken, schoonmaken, … en hetzelfde ervaren.
Het creatief proces zelf is geen routine: wel een dialoog, een co- creatieproces.
Misschien was dat kind een kanaal voor het onderbewuste of een collectief onderbewuste? Kinderen kunnen onbevangen zijn en daardoor wijsheid ‘oprapen’, ze zien iets die wij met de vertroebelde of afgestompte blik niet meer zien.
In een gefaciliteerde training kun er creatieve antwoorden of oplossingen naar boven komen. En waar men individueel niet zou zijn opgekomen?
We denken dan: het was een goede brainstorm …. maar brainstormen gaat vaak tegen het creatief proces in.
Brainstormen leidt af en mensen plooien onder groepsdruk of voor een sterke figuur. Brainstormen is ok als beïnvloedingstactiek (lees:manipulatietechniek) om een visie er door te krijgen maar niet voor oplossingen te creëren.
Jung sprak van het collectief onderbewuste. Dat leeft in onze schaduw en af en toe breekt het door. We ervaren dan synchroniciteiten, het betekenisvolle toeval.
In meer materialistische benaderingen gaat men uit van jouw persoonlijke kracht. (Awaken The Giant Within)
Meestal zeggen ze zoiets als ‘je moet er in geloven’ en de oplossing zal komen.
Iedereen gebruikt een bla bla … In wat volgt focussen we ons op de ervaring, we hoeven het niet te verklaren waar onze creativiteit vandaan komt.
Is creativiteit een karaktereigenschap? en zijn dat de typische salesmensen-hunters die klanten binnenhalen? Creatieven zijn misschien in jouw overtuiging mensen die wat buiten de maatschappij staan? die soms een hoek af hebben of de niet in het gareel lopende verkoper? (‘een hoek af’ is overigens een eigenschap van hunters). Dit helpt wel om niet op te gaan in het collectief zodat je helicopterview behoudt en met creatieve oplossingen komt.
Is creativiteit een proces? kan je het managen zoals een checklist overlopen of een stappenplan volgen? Veel zelfhupgoeroes zullen het beloven, maar het kan niet. De zelfhulp-goeroe verdient er wel veel geld mee zolang genoeg mensen het geloven.
Een routine kan wel helpen: elke zondag krijg ik bijv. inspiratie en soms eens door de week, door de macht der gewoonte of omdat ik iets loslaat. Dit is strict individueel: iemand anders kan gaan zwemmen, of in het bos wandelen, koken, schoonmaken, … en hetzelfde ervaren.
Het creatief proces zelf is geen routine: wel een dialoog, een co- creatieproces.
(*) Afgelopen maanden verscheen de reeks ‘Imaginatie en Creativiteit zijn de topskills voor de 21e eeuw‘
Deel 1, Deel 2 ,Deel 3, Deel 4, Deel 5 , Deel 6 , Deel 7, Deel 8, Deel 9, Deel 10, Deel 11, deel 12, deel 13, deel 14, deel 15, deel 16 en deel 17 (= dit artikel)
Waarom blijven organisaties investeren in salesmethoden? en waarom niet in creativiteit?
Dialoog zal pas gebeuren als er ‘vrijheid’ is – niet voor controle freaks
Het is ook niet zo dat de verkoper het aankoopproces van de klant moet volgen: het is zoals hierboven staat een ‘co-creatie-proces’, je doet het ‘samen’. Er ontstaan dan een uniek verkoop-aankoopproces. Dit is de onderliggende filosofie van ABM (Account Based Marketing): wil je dit gepubliceerd artikel gratis ontvangen stuur een mail.
Als je deze ‘overtuiging’ aanneemt dan verandert het volgende: “Het is wat het is”
Je kent de antwoorden niet op voorhand. Zoals wanneer men in verwachting is van een baby: je weet niet of het kind succesvol zal zijn: je weet enkel dat de baby er is en kunt vandaag enkel voor jezelf zorgen en voor de baby zorgen als het zo ver is. Meer kun je niet doen.
Als dit lukt ga je als het ware ‘channelen’ met het onderbewuste van de klant. De verborgen motieven komen naar boven. Als je dan bijvoorbeeld eens herhaalt wat je van de klant begrepen hebt krijg je wel eens de reactie: ‘ik heb het gevoel dat u mij heel goed begrijpt’. Of ‘Hoe komt het dat u ons zo goed begrijpt?’ Heel vaak zijn klanten niet bewust van de door hun gegeven antwoorden. Hoe vreemd ook dit mag klinken.
Ik verbaas er mij zelf ook steeds over dat het zo goed werkt. Zonder moeite. Het is de natuurlijke weg.
Succes in de verkoop, mvg, Rene
Aan de hand van 14 Ja/Nee vragen peilen we naar de kwaliteit van jouw sales. Deze test duurt 1min en geeft jou alvast een eerste paar inzichten. U krijgt na de test meteen de uitslagen via mail toegestuurd én binnen de 48u een toelichting van uw resultaat.